Pysseldags

Att pyssla är kul, och det är ganska enkelt att pyssla ihop roliga spelmiljöer. Utan att vara en ”hoarder” brukar jag försöka spara på prylar som går att använda till att bygga terräng. I kampanjen jag senast spelledde kom rollpersonerna till ett gammalt fort där de tvingades slåss med ett rövarband, och jag hade ingen stridsmatta med passande motiv. Dessutom ville jag fånga nivåskillnaderna i stridsmiljön, med dess torn, hängbroar och olika våningar. Jag behövde med andra ord en tredimensionell lösning.

Jag hade ett par rullar gaming paper hemma, vilket är ett riktigt bra spelledarhjälpmedel (egentligen inget mer avancerat än en rulle papper med förtryckta entumsrutor) som jag använde för att i förväg rita upp marknivån på. Sedan tog jag helt enkelt en gammal folkölskartong och klippte ut byggnader och broar, sprayade kartongen svart och klistrade på gaming paper på ovansidan.

Snabbt, lätt och roligt! Resultatet ser ni här:

3 thoughts on “Pysseldags

  1. Jättebra tips! Både gamingpaper och hur du löste det hela så enkelt! Jag blev mycket inspirerad av det inlägget för jag har alltid gjort saker så komplicerat för mig när jag vill orda en lite ”häftigare spelplan”.

Kommentera

