Rappan Athuk – ett första försök

Jag har skrivit tidigare om Rappan Athuk, mega-grottan från Frog God Games. Igår hade killarna som driver spelbutiken Lekberg’s ett spelkonvent i Stuvsta (en mycket lyckad tillställning, applåder för den) där jag passade på att spelleda en grupp hugade äventyrare genom en av de översta nivåerna i Rappan Athuk. Det är omöjligt att ge sig på att recensera äventyret i ett så tidigt stadium, på två-tre timmar han vi knappast spela mer än en bråkdel av äventyret som jag misstänker skulle kunna underhålla en spelgrupp i flera år.

Det lilla vi hann spela gav mig blodad tand. Framförallt uppskattade jag hur författaren har lyckats få till små, intressanta och annorlunda detaljer och hinder i grottan. Vi hade t.ex. väldigt roligt med ett rum vars väggar och golv var täckta med ett alkemiskt superlim. Ibland kan udda, till synes enkla idéer som det sysselsätta spelarna länge, och bli några av de mest minnesvärda delarna av ett äventyr.

Den terräng jag använde under gårdagen var en flip-mat från Paizo för omgivningen utanför Rappan Athuk, samt för själva grottan en skulpterad stridsmatta med stenliknande textur (se bild) och Bendy Dungeon Walls som jag ska skriva mer om i ett kommande inlägg. Överlag fungerade terrängvalet utmärkt, men fortsättningsvis kommer jag nog att använda min chessexmatta i högre utsträckning.

Jag ser fram emot att spela mer Rappan Athuk efter att vi i spelgruppen är klara med Kingmaker-kampanjen som pågått i snart två år, och som nu är inne på det sista äventyret.

8 thoughts on “Rappan Athuk – ett första försök

    • Ja, tyvärr var det bara undertecknad spelledare som hade vett att använda vetenskapliga tärningar. Seter kom till och med dragandes metalltärningar. *suck* en generation av friformare han och den där Dante.

  1. Jag gillar hur den där skulpterade spelmattan ser ut, men den verkar lite otymplig. Går den att rulla eller vika ihop? Och kommer den i ett enda stycke? Blev lite sugen på att göra små plattor (kanske 30x30cm) med textur på som man kan lägga ut allteftersom.

    Men jag gillar de där böjväggarna mer och mer. Ser bra ut!

    • Måste och måste, den är ju grå från början. Oavsett om man målar den eller inte så är den ju betydligt mer visuellt intressant än de flesta andra stridsmattor.

Kommentera

