Terräng för mega-dungeons

Att skriva att jag är upphetsad över Frog God Games mega-dungeon Rappan Athuk är nog att ganska kraftigt underdriva sanningen. Det är ett gigantiskt äventyr som utgör en rejäl utmaning både för spelare och spelledare. En av spelledarens stora utmaningar är att bestämma hur grottan ska visualiseras – vilken terräng är egentligen lämplig att använda för en dungeon av den här storleken?

Min första slutsats är att i princip all terräng som tar tid att ställa upp eller förbereda går bort. Grottans storlek, och det faktum att det är mycket svårt att förutse vilken väg spelarna väljer att gå gör att både Dwarven Forge och Terraclips får lämna walk-over och ge plats åt snabbare och smidigare terräng.

Jag var med i Kickstartern och fick därigenom lite extraprylar, bland annat ett häfte med förtryckta stridsmattor (se bild nedan). Problemet med dessa är att man måste klippa ut varje ark och pussla ihop dem när det är dags för strid. Jag gillar inte att pussla med små pappersark, och dessutom förutspår jag att det kommer bli en hel del letande i högen med ark, något som kostar både speltid och tålamod från spelarna. I ärlighetens namn är heller inte stridsmattorna särskilt snygga, så det alternativet har få fördelar.

Chessex stridsmatta är återigen en vinnare, och den utstrålar helt rätt old-schoolkänsla för sammanhanget, men samtidigt kan jag känna att det blir lite långtråkigt att spela ett så långt äventyr på en och samma typ av terräng. Ett komplement till olika typer av stridsmattor är Bendy Dungeon Walls som jag kommer att recensera i ett kommande inlägg. Bendy Dungeon Walls kombinerar snabbhet och utseende på ett närmast oslagbart vis. Jag har noterat att Jonas som recenserar OSR-äventyr på Kryptan också använder produkten.

Lita på att jag kommer att återkomma i det här ämnet längre fram, men i väntan på det vill jag passa på att fråga er vilken terräng ni föredrar när ni spelleder mega-dungeons?

Detta bildspel kräver JavaScript.

4 thoughts on “Terräng för mega-dungeons

  1. Vi kör med hexpapper och blyerts. Träd, stenar, stora grejer och sånt representeras av diverse tärningar. Kroppar är nästan alltid nötskal av olika slag och chipsbitar förekommer också. Ska försöka bygga ett par egna ”bendy dungeon-walls” innan jag faktiskt beställer några, främst pga studentbudget 😀 Intressant inlägg, och gör gärna ett inlägg med Rappan Athuk terräng om ni spelar 😀

  2. grottis; nu har jag skrivit ett inlägg där jag pratar lite mer om Rappan Athuk efter att ha speltestat det.

    Rymdhamster: ett inlägg om Bendy dungeon walls kommer, var så säker!

Kommentera

