TerraClips – Kulisser för äventyr

Terraclips från WorldWorks Games är en finurlig uppfinning. WorldWorks säljer sedan tidigare PDF:er med terrängmodeller som man skriver ut på styvt papper/kartong och monterar ihop, ungefär som byggsatser. Jag har alltid älskat utseendet på deras terräng – den är skönt kulissliknande och retar min fantasi med sin ”Burtoneska” framtoning. Däremot har tröskeln att faktiskt ta mig tiden att skriva ut, klippa och klistra varit lite för hög för att jag ska kunna räknas in bland deras kunder. Nå, Terraclips löste det problemet eftersom produkten består av tryckta kartongark med tillhörande plastklämmor för att montera modellerna. Det gör dessutom att möjligheten till variation är närmast oändlig, då kartongbitarna kan monsteras på alla möjliga och omöjliga vis. Lego för spelnördar!

Terrängen är skitsnygg.

Tyvärr finns det ett ”men”, och ett ganska stort sådant. Terraclips är från början tänkt att utgöra spelterräng för figurspel (närmare bestämt Malifaux från Wyrd Miniatures). Figurspelare är vana med ganska utrymmeskrävande terräng, och har dessutom inte samma behov av att ändra på specifika terrängobjekt, åtminstone inte under spelets gång. Trots att Terraclips går att modifiera och anpassa så är det inte praktiskt genomförbart under spel, det tar helt enkelt för lång tid och precis som med Dungeon Tiles så är det alldeles för många smådelar att hålla koll på. Återstår då att bygga ihop allting i förväg, men då blir terrängen väl utrymmeskrävande. Har man ett dedikerat spelrum med hyllor för terrängen så slipper man så klart det problemet, men för mig som bor i en liten lägenhet så är Terraclips tyvärr inte rätt typ av terräng – hur mycket jag än älskar produkten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

7 thoughts on “TerraClips – Kulisser för äventyr

  1. Något av problemet med terräng, det tar plats och kräver prep-work som bara fan och sen spiller Dante Dr Pepper över alltihopa.
    För figurspel är det som du säger jättebra, för där har du ett scenario och sen slåss alla där och sen går man hem.

  2. Precis så känner jag också inför Terraclips. Fantastisk produkt, men rent fysiskt väldigt svåranvänd. Jag har någon slags vision om att förbereda mindre ”moduler” att lite mer flexibelt kunna knäppa ihop i och med t.ex. nån mega dungeon där typen av miljö är känd och variationen inte är enorm (t.ex. Barrowmaze). Men det har inte blivit av.

  3. Det här är ju problemet med många typer av pappersmodeller. Tar både lång tid att bygga och dungeons måste preppas i förväg. Spelar man någon annanstans än hos GM går de inte att använda.

  4. Jag skaffade TerraClips för att de är billigare än Dwarven Forge. Jag gillar dem, men håller helt och hållet med om att de är dåliga att förvara och tar sin lilla tid.
    Jag har Dungeon Rise – Dungeon Essenssials och Vaults of Ruin. Ska skaffa Buildings och Streets också framöver.

    Så måste jag köpa en låda att ha allt i.

  5. Pingback: IcarusDream.se | TerraClips

Kommentera

