Stapla terräng – att bygga på höjden

Dungeonterräng brukar normalt sett bli en ganska tvådimensionell historia. Även om man använder sig av väggar och andra props så brukar dessa mest utgöra en mer visuell variant av en stridsmatta, dvs. att terrängen egentligen bara visar var figurerna kan röra sig i sidled, och inte på höjden. Ur det perspektivet är jag själv hopplös när jag designar möten med monster och jag tror att det beror på att vi rollspelare är fast i traditionella, tvådimensionella kartor från hobbyns begynnelse. Figurspelarna har av naturliga skäl kommit längre än oss eftersom de flesta taktiska figurspel faktiskt har regler där höjdskillnader får effekt.

Min uppfattning är dock att rollspelsstrider blir både roligare att spela, och häftigare att titta på om man försöker få med åtminstone några tredimensionella element, och med bilden nedan försöker jag visa att det inte behöver vara så krångligt – vare sig att designa eller bygga. En enkel balkong, trappa mellan två våningar eller ett bord att stå på kan göra all skillnad i världen. Krångla inte till det, men bygg på höjden!

Balkonger och bord – och goblins från HeroQuest!

Annonser

One thought on “Stapla terräng – att bygga på höjden

  1. Vad mysigt de har det, miterna. En liten eldstad som de kan grilla korv i och ett bord att äta korven vid och en balkong där de kan ha sina korvrecept.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: