Dungeon Tiles – en dålig idé maskerad som en bra

Ett tag gjorde Wizards of the Coast allting rätt. D&D 3.X var ett lysande rollspel, med några av de bättre regelexpansioner som publicerats (Heroes of Horror, Libris Mortis, etc.), kampanjmaterialet höll absolut högsta klass (Forgotten Realms, Eberron) och figurspelet D&D Miniatures var inte bara ett grymt roligt spel – miniatyrerna var också perfekta rollspelstillbehör.

2006 kom Dungeon Tiles, och sedan vet vi ju hur det gick.

Dungeon Tiles är en av de där produkterna som låter som en bra idé, men som visar sig vara en papperslösning. Vid en första anblick verkar det suveränt med snygg terräng tryckt i färg på kraftig kartong som du kan kombinera helt efter eget huvud och situation. Lägga pussel, liksom! Problemet är just det – att använda Dungeon Tiles är som att lägga pussel, och pussel är tre saker; tråkigt, tidskrävande och frustrerande:

  1. En låda Dungeon Tiles består av en halv miljard småbitar som du ska försöka hitta snabbt vid rätt tillfälle i äventyret – lycka till. Vän av ordning påpekar ju så klart att man skall förbereda sig genom att sortera bitarna i högar för att snabbt hitta rätt kombination av bitar vid rätt tillfälle. Dock kan du ge dig fan på att en och samma bit kommer att behövas vid flera tillfällen och därmed höra till fler än en hög.
  2. Om du nu till slut får upp rätt bitar på bordet så vet du ju själv hur spelare är; någon av dina vänner kommer att knuffa till bordet eller dina Dungeon Tiles så att din fina grotta helt plötsligt ser annorlunda ut. Det här kommer inte hända någon enstaka gång, tro mig.
  3. Pussel är inte särskilt flexibla, inte Dungeon Tiles heller. Jag försökte vid något tillfälle att bygga upp de stridsplatser som beskrevs i ett av Wizards publicerade äventyr och trots att jag hade tre paket med tiles så lyckades jag nog inte få till en enda korrekt avbildning.

Är allting dåligt då? Nästan. Man kan använda de större brickorna i Dungeon Tiles, dvs. de som är 8*10 tum. De är både snygga och tillräckligt stora för att det inte ska bli alltför pilligt. Dock finns det ingenting Dungeon Tiles gör som inte en stridsmatta gör snabbare, smidigare och med större flexibilitet.

Dungeon Tiles

Jag har ritat klart rummet rollpersonerna kommer in i innan du hittat ens din första pusselbit.

Annonser

8 thoughts on “Dungeon Tiles – en dålig idé maskerad som en bra

  1. Sågar du pussel, pusselnördarna kommer jaga dig med blåslampa nu…

    Jag tyckte tiles var en jättetuff lösning när de kom, men sen insåg jag det du skriver, att det tar en bra tid att hitta rätt när de väl behövs. Och jag tycker man blir för låst med enbart tiles, efter ett tag blir alla rum och korridorer lika dana eftersom man använder samma tiles om och om igen.

  2. Here here. Finns inget tråkigare i en spännande stridssituation än än spelledare som sitter och gräver i en låda i en kvart (förutom möjligen en spelledare som sitter och gräver i en låda i en halvtimme).

  3. Man skulle kunna tänka sig att använda dem som en sluptabell: plocka en bit på måfå och plötsligt bor isjätten bland lava och lysande kristaller och vad ska ni göra åt saken, äventyrare?

  4. Jag skulle vilja försvara Tiles lite, då jag faktiskt använder dem: Om man planerar hur dem ska ligga/sitta innan och förvarar dem ”rumvis” eller tom tejpar/häftmassa fast dem innan spelmötet så funkar de finfint.

    Jag brukar använda dem som komplement till wizards battlemaps.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: