Tyranid Genestealer

Miniatyrer kan man få lite var som helst i från, en av de mest kända tillverkarna av figurer är Citadel Miniatures som ägs av Games Workshop och tillverkar spelpjäser till bland annat Warhammer Fantasy Battles, Warhammer 40.000 och Lord of the Rings. Jag spelar inte så vansinnigt mycket figurspel, men eftersom 40K-universat är så vansinnigt coolt (vem gillar inte fascistoida, fundamentalistiska superriddare med stora vapen?) så har jag trots allt målat en hel del av Citadels figurer. Att figurerna dessutom håller grymt hög kvalitet gör ju inte saken sämre.

2009 släppte Games Workshop en begränsad utgåva av det taktiska brädspelet/figurspelet Space Hulk (ursprungsspelet kom redan tjugo år tidigare, 1989) och jag lade rabarber på ett exemplar. Space Hulk är ett av de snyggaste spel jag någonsin sett, inte minst för att figurerna är bland de bättre som tillverkats. Jag har däremot aldrig riktigt kommit mig för att måla upp någon av de coola gubbarna som följer med i lådan, även om jag tänkt tanken många gånger. Nåväl, i helgen var det dags att göra ett försök, och resultatet ser ni nedan.

Sedan Wizards produktlinje med målade plastfigurer till D&D haltat under senare år så är det idag svårt att hitta vettiga färdigmålade figurer (Paizo säljer målade minis i samarbete med WizKids men priserna är inte i paritet med figurernas kvalitet). Därför gäller följande;måla mycket och ofta. Lägg inte ned för mycket tid på varje figur, då blir du aldrig klar. Kvantitet är det enda som gäller för den spelledare som vill kunna smycka sitt spelbord. En bättre figurmålare blir man automatiskt med tiden och en halvdant målad figur är alltid bättre än en omålad.

Tyranid genestealer från Space Hulk

En av de onda tyraniderna från den nyaste utgåvan av Space Hulk.

2 thoughts on “Tyranid Genestealer

  1. Stilig genestealer!

    Jag har inte varit duktig på att följa rådet att måla ofta, men att inte lägga ner för mycket tid på varje figur var nåt jag tog till vara på när jag började måla upp lite figurer från Castle Ravenloft-brädspelet.

    Med ganska enkel grundmålning och en wash ovanpå (jag har bara testat Citadels nya, men de där dip-varianterna funkar väl rätt bra?) så blir det rätt snyggt.

    Jag har inte brytt mig om att gjort några särskilt snofsiga baser till figurerna utan bara målat basen enfärgad (svart). För mig förstärker det känslan av att det är en spelpjäs.

    Det höjde känslan rejält med målade figurer till Castle Ravenloft, och ett par av figurerna har kommit på bordet några gånger när vi spelat riktiga D&D också.

    • Tack!

      Grundmålning och wash kommer man långt med (åtminstone i klass med Wizards pre-painted). Sedan kan man slänga på lite extra lull-lull om man känner för det, jag själv gillar t.ex. att måla på lite highlights för att få till det där ”lilla extra” utan att ta alltför lång tid på mig.

      Baser är en smaksak, men jag brukar faktiskt ta mig tid att göra baserna, med tanke på hur snabbt och enkelt det går. Man kan ju basa tjugo gubbar samtidigt utan större insats.

Kommentera

